Halaman

Ahad, 5 Jun 2016

Apa itu net framework

Microsoft .Net Framework adalah perisian pada komputer yang digunakan untuk memudahkan pengembangan dan execution program yang berbagai jenis bahasa programming dan sekumpulan library supaya sistem operasi windows dapat menjalankan sesebuah aplikasi.

Apabila kita hendak memasang sesuatu software kadang-kadang akan terdapat satu pop up amaran net framework. itu menandakan bahwa aplikasi tersebut memerlukan sokongan dari net framework versi tertentu. Untuk itu, biasanya microsoft juga menyediakan layanan untuk pengguna windows agar dapat memuat turun dan melakukan update net framework terbaru.

apa itu net framework,net framework,what is net framework

Fungsi .Net Framework pada Windows

Fungsi utama dari .Net Framework pada windows adalah sebagai penterjemah dan executioner sesebuah perisian agar dapat berjalan pada sistem windows. Sebenarnya tidak semua perisian memerlukan net framework versi terbaru atau tidak perlu memasang net framework.Net Framework terlebih dahulu agar bisa menjalankan atau melakukan intallasi aplikasi tersebut.

Untuk mendapatkan .Net Framework kita boleh download langsung dari website https://www.microsoft.com kemudian download .Net Framework sesuai versi yang anda inginkan. Kita boleh melakukan install secara online atau bahkan secara offline tergantung dari aplikasi .Net Framework yang kita download.


Bagaimana Microsoft .Net Framework beroperasi pada Windows

.Net Framework pada windows sangat mudah. Antaranya

APLIKASI .NET --> .NET FRAMEWORK --> OS WINDOWS

Biasanya pada sistem windows sudah ada .Net Framework standard built in dari windows, Akan tetapi ada beberapa perisian yang memerlukan .Net Framework versi terntentu untuk dapat menjalankan perisian tersebut.

Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan